piątek, 22 stycznia 2021

Zrywanie połączenia WLAN - troubleshooting

Zrywanie połączenia WLAN

Czasem zdarza się, że podczas pracy falownika połączenie zrouterem nagle zostaje przerwane, wraca po chwili lub dopiero po ponownym uruchomieniu routera lub falownika. Możliwe też, że połączenie teoretycznie cały czas jest podtrzymywane, ale dane przestają być przesyłane albo spadają do nieakceptowalnych prędkości. 

Przyczyną zrywania połączenia WLAN jest wiele i należy ich szukać poza kartą sieciową falownika. 

Do najczęstszych przyczyn można zaliczyć:

  • Sygnał WiFi jest zbyt słaby lub jest zakłócany. Możliwe, że router znajduje się za daleko lub po drodze są jakieś zakłócenia np. działająca kuchenka mikrofalowa, która korzysta z tych samych częstotliwości radiowych. Kolejnym typowym źródłem zakłóceń, są np. konstrukce żalezobetonowe, źródła wody (np. instlacje wodne), odbiorniki telewizji satelitarnej, telefony 2,4 GHz lub 5 GHz, bezprzewodowe nadajniki wideo.

Stosowanie wzmacniaczy sygnału, w sieciach o słabym sygnale, niestety nie przynosi pożądanych wyników, czyli poprawienia komunikacji falownika z serwerem Sunny Portal. Wzmacniacze sygnału zazwyczaj nie spełniają, wymagań dla zapewnienia płynnej komunikacji w urządzeniach SMA. 


  • Konflikt połączeń na konkretnych kanałach, w miejscu gdzie wielu użytkowników korzysta z wielu routerów i gdzie dochodzi do przekrywania się poszczególnych kanałów. 
W takim przypadku należy dokładniej przeanalizować otoczenie sieciowe.
Można w tym celu skorzystać z darmowego oprogramowania WiFiInfoView. 
Po jej uruchomieniu wyświetlone zostaną wszystkie sieci w naszym otoczeniu - to co nas interesuje, to wykorzystywane przez te sieci kanały (Channel), a dokładniej - zakres kanałów, jaki wykorzystują (Channels Range) - wynika on z szerokości kanału (Channel Width).
W programie należy zlokalizować naszą sieć i sprawdzić, czy jeszcze jakaś inna sieć w okolicy nie korzysta z tego samego kanału lub czy część zakresu wykorzystywanych kanałów się nie pokrywa. Jeżeli tak jest, to należy odszukać taki zakres kanałów, który nie będzie się z żadną inną siecią w okolicy pokrywać. Tu należy też brać pod uwagę szerokość naszego kanału - każde 20 MHz szerokości wymaga 4 kanałów do pracy. Jeżeli korzystamy z sieci 80 MHz i nie możemy odszukać w naszej lokalizacji 16 wolnych kanałów obok siebie, to warto rozważyć wymuszenie pracy routera w węższym paśmie - ograniczy to przepustowość, ale zwiększy stabilność sieci. Dodajmy jednak, że sieciami, które mają RSSI poniżej -80, raczej nie należy się przejmować.

Jak już ustalimy, jaki zakres kanałów dla naszej lokalizacji będzie optymalny, pozostaje tylko wymusić ich użytkowanie na naszym routerze.

Należy pamiętać, że obecnie wszystkie falowniki SMA w wersji -40 korzystają z standardu WiFi 4 znanym też jako 802.11n

Pomaga również zmiana adresu IP falownika na statyczny, ale należy być pewnym, że sygnał WiFi nie jest zakłócany i że nie występuje przekrywanie się kanałów. 

Najpewniejszym rozwiązaniem zrywania połączenia WLAN, jest zastosowanie ekranowanego przewodu np. typu Cat 6 do bezpośredniego połączenia z routerem lub switchem.  

2 komentarze:

  1. Większość obecnych routerów ma funkcję automatycznego zmieniania kanałów, czy wobec tego jest sens ustawiać na sztywno kanał?

    OdpowiedzUsuń
  2. Są miejsca gdzie tylko WiFi może być źródłem internetu. Czy klient WiFi (router z funkcją klienta) do którego podłączę falownik poprzez LAN będzie dobrym rozwiązaniem?

    OdpowiedzUsuń

Rejestracja instalacji na Sunny Portalu

Serwisowa wymiana falownika STPXX 3 generacji

 Serwisowa wymiana falownika STPXX 3 generacji W przypadku wymiany falownika STP 3 generacji, należy pamiętać o: Falownik wymienny/docelowy ...

Sunny Portal - brak komunikacji pomiędzy serwerem a urządzeniem; błąd "721"